آنژین صدری (مطلب ارسالی ازsaba karimi)
وب تخصصی مراقبت های ویژه پرستاری
اشتراک اطلاعات در مراقبتهای ویژه

 

بسم الله الرحمن الرحیم
 
 
صباکریمی
 دانشجوی پرستاری ورودی87
 
 مدیر سایت: فایل نیاز به ویرایش املایی دارد
آنژین  صدری
 
 
آنژین صدرینوعی بیماری است که در اثر نرسیدن اکسیژن به عضلات قلب توسط شریانهای کرونری بهوجود می آید. این بیماری باعث دردی شدید و تدریجی در قسمت پایین استخوان جناغ سینهمی شود. این درد گاهی به قسمتهای دیگر بدن مانند دست چپ ( به ندرت دست راست ) شانهی چپ، فک، دندانها، گردن، پشت و حتی به شکم انتشار میکند.
 
شریان کرونریچپ و شریان کرونری راست وظیفه ی رسانیدن خون به عضلات قلب را به عهده دارند. خون بهعضلات قلب اکسیژن و غذا می رساند؛ اما اگر خون و متعاقبا اکسیژن به اندازه ی کافیبه عضلات قلب نرسد ( وضعیتی که ایسکمی قلبی یا کم خونی موضعی قلب نامیده می شود) -  مانند افرادی که شریانهای کرونری آنها بیمار است یا فشار خونشانبالا استفرد دچار دردی در جناغ سینه میشود.
 
علایم:
 
- احساس‌سفتی‌، فشرده‌ شدن‌، فشار، یا درد در قفسه‌ صدری‌ 
- بروزناگهانی‌ مشکل‌ در تنفس‌ 
- درد قفسه‌صدری‌ مشابه‌ سوءهاضمه‌ 
- حالت‌ خفگی‌در گردن‌
 - درد قفسه‌صدری‌ که‌ به‌ آرواره‌، دندان‌ها، یا گوش‌ تیر می‌کشد 
- سنگینی‌،کرختی‌، سوزن‌ سوزن‌ شدن‌ یا درد در قفسه‌ صدری‌، بازو، شانه‌، آرنج‌، دست‌، (معمولاً در سمت‌ چپ 
- درد در بین‌دو کتف‌ 
علل
- بیماری‌شریانهای کرونری که مهمترین عامل آنژین صدری می باشد
- کم‌خونی‌ 
- پرکاریتیرویید 
- تندشدن‌ضربان‌ قلب‌
 عوارض‌ احتمالی‌:
حملهقلبی 
سكته‌ مغزي‌
آنژين‌ صدري‌
بيماري‌كليوي‌
نارسايي‌احتقاني‌ قلب‌
مرگ‌ناگهاني
انواع آنژین
آنژین صدری پایدار Stable Angina Pectoris))
 
برخی از آنژینها خفیف هستند و قابل پیش بینی و با استفاده از قرص های نیتروگلیسیرین، Beta-Blocker و Calcium Channel Blocker مداوا می شوند، که به آنژینهای پایدارمعروف هستند این آنژینها از دو تا پانزده دقیقه طول می کشند و حتی با استفاده ازاستراحت هم قابل حل می باشند. بیش از هشتاد درصد مردم به آنژین پایدار مبتلا هستندو اکثر اوقات وقتی صحبت از آنژین می شود، منظور همین آنژین پایدار می باشد. اگر شماآنژین پایدار دارید هر یک از علایم زیر نشان دهنده بدتر شدن وضعیت شما میباشد
- بیدار شدندر شب به دلیل هر یک از عوامل آنژین 
- شدیدتر شدنعوامل نسبت به دفعات گذشته
- بیشتر شدنعوامل آنژین نسبت به دفعات گذشته 
- طولانی ترشدن عوامل آنژین 
که این عواملنوید آنژین ناپایدار را می دهند
آنژین صدری ناپایدار  Unstable Angina Pectoris 
دسته دومناپایدار نام دارد و البته نادر هم می باشد و برای مداوای آن  باید ازآنژیوپلاستی استفاده کرد. در این روش از بادکنک‌ برای‌ بازکردن‌ سرخرگ‌های‌ قلبی‌مسدودشده استفاده می کنند‌، یا جراحی‌ بای‌پاس‌ در حالتی‌ که‌ سرخرگ‌های‌ قلبی‌شدیداً مسدود شده‌اند، استفاده می کنند. آنژین صدری ناپایدار غیر قابل پیش بینی استو اغلب در حال استراحت به وقوع می پیوندد. این عارضه معمولا بعد از آنژین پایدار بهوقوع می پیوندد؛ اما افرادی هم بوده اند که از همان اول دچار آنژین صدری ناپایدارمی شوند. درد در این عارضه بیشتر، طولانی تر، معمولا در هنگام استراحت رخ می دهد وبا نیتروگلیسیرین هم برطرف نمی شود. آنژین ناپایدار مانند یک حمله قلبی نیست؛ امامانند یک نشانه برای اخطار دادن به شما از یک حمله قلبی می باشد و به شما اخطار میدهد که هر چه سریعتر به بیمارستان بروید تا بستری شوید.
 حمله آنژین Angina Attack : 
- کوتاه شدنتنفس 
- غشکردن 
- عرق کردن وسردشدن در حالیکه پوست پر از عرق ا ست
- تهوع و زردشدن پوست 
- تند شدن ویا غیرعادی شدن ضربان قلب طبق گفتهانجمن قلب آمریکا این عوامل دقیقا نشان دهنده حمله قلبی قریب الوقوع می باشند 
 
 برای مداوا یاکاستن آنژین از سه دارو استفاده می شود:
 
Nitroglycerin (1
 
Beta–Blocker (2: یکی از عواملی که باعث آنژین و افزایش آن می شود، فشارهایعصبی و استرس زا می باشند. در واقع موضوع به این صورت است که هنگامی که به مافشارهای عصبی وارد می شود، مغز به قلب پیغام می دهد که فعالیت قلب زیاد شود و بهاین ترتیب قلب برای فعالیت بیشتر و تندتر تپیدن نیاز به مقدار بیشتری اکسیژن میباشد، حال اگر آن شخص دارای بیماری شریان های کرونری باشد، اکسیژن به اندازه نیازبه قلب و عضلات آن نمی رسد و منجر به حمله قلبی می شود. داروهای Beta–Blocker باعثمی شوند تا در هنگام فعالیت فیزیکی یا فشارهای احساسی پیغام مغز برای فعالیت بیترقلب به قلب نرسد وبدین ترتیب از حمله قلبی جلوگیری می کند.
 
Calcium Channel Blocker (3: این دارو باعث باز نگاه داشتن شریانهای کرونری و کاهش میزانطلب اکسیژن قلب و همچنین کاهش فشار خون می شود.
 
 criticalcare.LoxBlog.Com

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط
آخرین مطالب